Profesjonalny Setup

Każda gitara w naszej ofercie przechodzi profesjonalny set-up.  Ustawiamy krzywiznę gryfu między 0,15-0,35 w zależności od gitary.

Wysokość strun w basówkach ustawiamy między 2,25 a 2,60mm w gitarach między 1,5 a 2,2mm. Regulujemy menzurę oraz wysokość przetworników.  Struny, które zakładamy na basówki to niklowane Hartke 45-105, których sam używam w swoich gitarach  basowych. Do gitar 6-cio strunowych używamy  różnych strun – jesteśmy w trakcie eksperymentowania z wieloma producentami.

Szlif Progów

Szlif progów polega na zrekompensowaniu mikronierówności  na podstrunnicy, które powstały wskutek naturalnej  pracy drewna  poprzez wyrównanie progów do idealnej płaszczyzny.  Proces ten jest także konieczny, gdy na progach pojawiają się wyraźne wgłębienia wynikające z  użytkowania instrumentu.

Szlifując progi ustawiamy gryf w taki sposób, aby usunąć jak najmniej materiału, pozostawiając progi o użytecznej wysokości. Dzięki temu, w zdecydowanej większości przypadków, progi w gitarze można za kilka –kilkanaście lat ponownie oddać na szlif, albo i dwa. Szlif wykonujemy na przygotowanym przez nas  urządzeniu „neck jig” projektu Dana Erlewina. Zapewnia ono maksymalną stabilność i kontrolę nad płaszczyzną gryfu, z dokładnością nawet do 0,1mm. Do wyrównywania używamy maszynowo szlifowanego aluminiowego profilu i papieru  ściernego oraz drewnianych bloczków z zaokrągloną powierzchnią w kształcie promienia podstrunnicy.

Po każdym szlifie wykonujemy także mały spadek na ostatnich progach, dzięki czemu możemy uzyskać bardzo niską akcję strun, a gitara „równiej” brzęczy na progach przy ultra niskiej akcji.

Zaokrąglanie progów

Zaokrąglanie progów pozwala na uzyskanie możliwie najmniejszej powierzchni styku struny z progiem, dzięki czemu gitara stroi poprawnie w każdej pozycji,  z optymalnym fretbuzzem. Im większe progi, tym większa powierzchnia styku i większy fretbuzz.   Do zaokrąglania progów używamy specjalistycznych pilników o  czterech rozmiarach oraz trzech nietypowych, które wykonaliśmy sami.  Wyrównujemy także końcówki progów, które sporadycznie wystają z boku podstrunnicy  w związku z  kurczeniem się drewna.

Na koniec starannie zaokrąglamy krawędzie progów pilnikami i papierem ściernym.

Polerowanie progów

Polerowanie progów to nie tylko  zabieg estetyczny, mający na celu uzyskanie pięknego, błyszczącego metalu, ale również istotna kwestia brzmieniowa!  Wypolerowane progi redukują tarcie struny przy podciąganiu. Polerujemy papierem ściernym, wełną stalową i włókniną, aż do papieru micro mesh o granulacji  10 000. Na wykończenie – pasta polerska i ściereczki fizelinowe.

Czyszczenie podstrunnicy

Podstrunnicę czyścimy wełną stalową o trzech granulacjach, a następnie środkami pielęgnującymi z serii Dunlop 65. Spora cześć starych instrumentów ma mocno wysuszoną podstrunnicę, która wręcz chłonie olejek cytrynowy. Zakonserwowanie podstrunnicy zapobiega wysuszeniu i w najgorszym wypadku wypaczeniu czy też pęknięciu drewna. Przede wszystkim –  drewno po takim zabiegu 10 razy lepiej się prezentuje.

Czyszczenie lakieru

Lakier czyścimy w nowszych i mniej „zmęczonych” gitarach. Brud usuwamy naftą lub alkoholem. Polerujemy ściereczką fizelinową, a na końcu woskujemy i konserwujemy lakier . Do tej czynności odkręcamy wszystkie elementy z gitary.

Czyszczenie osprzętu

Czyszczenie osprzętu to zabieg, który wykonujemy w przypadku elementów powlekanych (czarnych i złotych), gdzie polerowanie nie jest możliwe. Proces ten wymaga dużej ostrożności, w momencie gdy chcemy pozostawić instrument w stanie w jakim opuścił on fabrykę. Dlatego też,  w poszczególnych etapach wykorzystujemy myjkę ultradźwiękową, miękkie ściereczki oraz nieagresywne środki polerujące i nabłyszczające.

Polerowanie osprzętu

Polerowanie osprzętu to bardzo czasochłonny, ale i chyba najbardziej efektowny etap renowacji gitary. Wykorzystując maszynę polerską oraz specjalne pasty jesteśmy w stanie przywrócić blask najbardziej zaśniedziałym metalowym elementom – od mostów  aż po najmniejszą śrubkę mocującą pickguard. Błyszczący osprzęt zdecydowanie odmładza wiekowe instrumenty, które znajdziecie w naszej ofercie.

Polerowanie lakieru

Polerowanie lakieru pozwala na uzyskanie głębi koloru i połysku, który towarzyszył gitarze w dniu opuszczenia fabryki. Korzystając z maszyny polerskiej, specjalnych past ściernych oraz politury możemy zminimalizować lub też całkiem usunąć zarysowania oraz mikroskopijny brud pokrywający wierzchnią warstwę lakieru.  Co więcej, proces ten pozwala skutecznie zakonserwować lakier i uodpornić go na działanie czynników zewnętrznych.

Ekranowanie i konserwacja elektroniki

Gitary ekranujemy taśmą miedzianą, natomiast pickguardy taśmą aluminiową.  Wszystkie połączenia w korpusie są starannie zlutowane. Ekranowanie eliminuje brumienie gitary w momencie, kiedy nie dotykamy strun i zmniejsza niechciane przydźwięki.

Elektronikę przedmuchujemy sprężonym powietrzem, poprawiamy luty, styki w switchach i na koniec konserwujemy środkiem do  czyszczenia potencjometrów.

Korekta siodełka

Szlif siodełka

Korekta siodełka polega na poprawieniu fabrycznych rowków profesjonalnymi pilnikami lutniczymi. Często siodełka są za wysokie już po wyjściu z fabryki i dociśnięcie struny do pierwszego progu wiąże się z użyciem większej siły, a dźwięk automatycznie ulega podwyższeniu. Korekta siodełka jest zazwyczaj konieczna także po większym szlifie progów.

Szlif kieszeni

Szlif kieszeni gryfu zapewnia dobre połączenie między gryfem i korpusem, a co za tym idzie przenoszenie  wibracji po całym instrumencie.  Moim zdaniem ma to kluczowy wpływ na rezonans gitary. Sporadycznie w kieszeni gryfu można znaleźć kawałki papieru  lub plastiku, które poprawiają fabryczny kąt gryfu (szczególnie w starych Fenderach;) ).  Papierki wyrzucamy i szlifujemy kieszeń do gładkiej powierzchni.

Start typing and press Enter to search